Elinvoimaa yrityksellesi

Mikä tämä Crossfit buumi oikein on?

Posted by on Mar 28, 2014 in Yleinen | 2 kommenttia

Mikä tämä Crossfit buumi oikein on?

Vihdoin salimaailmassa tapahtuu ja 1980-luvun puntinvääntölaitteisto alkaa näyttää naurettavan suureelliselta. Crossfitin filosofia perustuu ihanan yksinkertaiseen ajatteluun. Treenataan koko kehoa sen normaaliliikeratoja koko laajuudeltaan käyttäen ja riittävän kovaa. Ei ihme, että sen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti myös täällä Suomessa.  Tuloksia varmasti syntyy ja kunto kohoaa. On ilo käydä salilla, jossa ei ole istumislaitteita haittaamassa kunnon treenaamista. Rankan työpäivän jälkeen harmaana tai pimeänä talvi-ilta on toki mukava ajatus, että voi kuntoilla ensin istuen kuntopyörällä Anna-lehteä lukemassa ja sen jälkeen pumppailla lihaksia taas istuen tai mikä vielä mukavamaa selällään maaten. Tuntuu ehkä helpommalta ajatukselta, kuin se, että pitäisi hyppiä, juosta tai vetää uskomattoman raskasta kelkkaa kitkaisella alustalla edestakaisin. Valitettavasti lähes kaikki meistä istuu tänä päivänä aivan liikaa jo työpäivän aikana. Jos vielä lisäämme tätä vaikutusta istumalla salilla, niin terveellä järjellä ajatellen jokainen ymmärtää, että ei siitä voi kovin hyviä tuloksia odottaa.

 

Totta kai on parempi vääntäytyä sinne kuntosalilaitteiden pariin ja pakertaa edes vähän kuin lösähtää sohvalle ja jatkaa siinä passiivista istumista. Mutta väittäisin, että Crossfit tyyppisen harjoittelun tuleminen oli vain ajan kysymys. Me ihmiset olemme kuitenkin älykkäitä olentoja ja ymmärrämme loppupeleissä, mikä on meille hyväksi. On paljon tehokkaampaa ja terveellisempää käyttää salilla oman kehon painoa ja maksimivoiman kehittämiseen vapaita painoja kuin laitteita, jossa liikeradat saattavat olla oikeita vain pienelle joukolle ihmisiä tai sitten huonoja kompromisseja kaikille. Eikö sinunkin mielestäsi kunnon kehittämisessä kannata ottaa huomioon myös ketteryys, lihastasapaino, tasapaino, motoriikka ja kehon luonnolliset linjaukset? Eihän pelkän voiman kehittäminen voi olla terveellistä, varsinkin jos teemme sitä eristäen yksi lihas kerrallaan? Hyödyllistähän on jos lihakset ja niiden tukirakenteet toimivat yhdessä eivätkä erikseen.

 

Vastauksena kuntosaleihin ja aerobiceihin kyllästyneet ihmiset janoavat kunnon treenausta karuilla Crossfit boxeissa. Crossfit on kehitetty koville kundeille ja mimmeille, jotka haluavat saada tehokkaasti aikaan tuloksia. Valitettavasti Crossfit –buumissa on korostunut kova tekeminen ja rankka treeni. Edelleen toki pitää paikkansa, että kehittymiseen vaaditaan aina jokin määrä kipua tai ainakin hikeä. Mutta voisiko Crossfitistä vielä löytyä sellainen versio, mikä soveltuu niille kavereille, jotka eivät ole elämänsä aikana juuri juoksuaskelia ottaneet ja huippu-urheilusuoritukset ovat jääneet kaukosäätimen painamiseen ja jääkaapille raahautumisen tasolle? Uskon, että tämän buumin pyyhkäistessä jälkimainingeista löytyy tilaa myös niin sanotulle pehmoversiolle, jonne voivat osallistua myös ne joita hirvittää armeijamainen suorittaminen sekä veren tai oksennuksen maku suussa.  Toiminnallisen harjoittelun sekä haaste, että vahvuus on varmasti se, että ilman laitteita kuntoilija tarvitsee ohjausta. Toisaalta myös kuntosalilaitteiden käyttöön tarvittaisiin paljon enemmän ohjausta, kuin mitä nyt näkee saleilla. Monta kertaa olen nähnyt niin epäterveellisen näköisiä suorituksia saleilla, että suorastaan hirvittää. Onneksi trendinä ovat Pilates-tyyppinsen harjoittelun, personal trainereiden palveluiden käytön ja Crossfitin myötä toivottavasti myös tuki- ja liikuntaelimistöä tervehdyttävät liikeradat.

Toivottavasti kuitenkin pääsemme eroon kasarisaleista ja tilalle tulevat kahvakuulat, painonostotangot, hyppynarut ja muut järkevät välineet. Onneksi niin sanotuilla tavallisiltakin saleilta löytyy jo näitä välineitä eli jos ei ole mahdollista päästä Crossfit –salille niin muuallakin voi treenata toiminnallisuutta lisäävästi. Onneksi näiden lisäksi on olemassa myös erittäin laadukkaita Pilates- ja joogasaleja, joilla terveellinen harjoittelu on mahdollista.

Työyhteisöjen liikuttamiseen Crossfit on yllensä aivan liian rankka laji. Harvassa työyhteisössä löytyy useampi ihminen, joka pystyisi tekemään etunojapunnerruksia tai boxihyppyjä puhtaasti ja useampia suorituksia perätysten. Olen vuosien aikan useasti miettinyt, että mikä on se uusi laji minkä avulla saamme asiakasryhmissämme eli työyhteisöporukoissa valtaosan innostumaan liikunnasta ja  vieläpä terveellisesti. Usean pohdinnan ja keskustelun jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että eihän mikään väline tai liikuntatrendi ole oikeastaan niin mullistava, että se muutaisi perusasioita. Tärkeintä työyhteisölle järjestettävässä liikuntatapahtumassa on ennenkaikkea se, että tapahtuma on turvallinen, positiivisia kokemuksia tuottava, yhteisöllisyyden tunnetta lisäävä ja ehkäpä kevyesti hikoiluttava. Ja tähän tavoitteeseen pääsee montaa eri liikuntalajia toteuttamalla. Oma ajatukseni on, että lajilla ei ehkä ole niin paljon merkitystä, vaan oikeastaan merkityksellisempää onkin toteutustapa. Mielestäni työyhteisölle järjestettävässä toiminnassa on erityisen tärkeää, että ihmiset saavat tietoa siitä, miten heistä jokainen voi edistää aidosti omaa hyvinvointiaan tekemällä tyhy-päivällä opittuja asioita kotona ja työpäivän aikana. Vain sillä tavalla voimme vaikuttaa työhyvinvointiin ja liiketoiminallisen tuloksen kehittämiseen.

Liikeratas palveluita toteutamme mielellämme työyhteisöryhmille koulutus-, tyky-, tyhy-, kehittämis- tai kesäpäiville.

Salilla tai lenkkipolulla tavataan!

Johanna Verho

Treasure Coaching

2 Comments

Join the conversation and post a comment.

  1. HannaK

    Hei mä vähän kyllä haastaisin tuosta crosfitin verenmakuisuudesta tai sopimattomuudesta työyhteisöjen liikuttamiseen, se on enemmän julkisuuden ja median tuoma lajikuva. Ainakin Espoon Kivenlahden boksilla on todella pätevä meininki: liikkeet skaalataan jokaiselle sopivaksi, näin onnistuu punnerrukset ja leuanvdeotkin. Useat tekevät näitä liikkeitä ensimmäistä kertaa elämässään ja onnistuvat, kun kerrankin järkevä skaalaustapa antaa siihen mahdollisuuden! Ylisuuriin kuormiin ei kannusteta, niitä ei yksinkertaisesti vain hyväksytä.

    Kaikki tekniikat opetetaan ja valvotaan. Esimerkiksi vaikeaa liikettä kuten tempausta tehdään kepillä ja tangolla niin kauan, että se onnistuu oikein. Kukin tekee oman tasonsa mukaan. Salilla käy senioreita, täysin vasta-alkajia ja tietenkin kovakuntoisia. Heitä kaikkia yhdistää halu oppia uutta ja kehittyä – omaan tahtiinsa ja tasoonsa nähden.

    Salit ovat myös tosi yhteisöllisiä ja uudet tulijat otetaan hyvin vastaan tasosta riippumatta. Egot jätetään naulakolle. Veri tulee suusta vain, jos sitä itse haluaa. Ratkaisevaa tässä on valmentajien ymmärrys ja asenne. Olen myös kuullut näistä verenmakusaleista, mutta onneksi itse löysin ekalla lyönnillä hyvän boksin.

    Crossfit-kisoissa toki on eri meninki, mutta tuulipukukansan ja työyhteisöjen liikuttamiseen myös isoissa ryhmissä tämä on aivan mainio laji. Pitää olla vain sopiva paikka, välineet ja hyvä koutsi. Jokaiselle löytyy oma taso ja se tärkein – elämään vaadittava toimintakyky paranee huimin harppauksin jopa seitsemänkymppiseltä liikkujalta.

    • Treasure Coaching

      Kiitos HannaK erinomaisista kommenteista. Hienoa kuulla, että Kivenlahdessa ja aivan varmasti monella muulla Crossfit -salilla osataan homma erinomaisesti ja huomioidaan kaikenkuntoiset osallistujat. Silti uskallan epäillä, että monelle niin sanotulle sohvaperunalle kynnys salille tuloon voi silti olla liian korkea. Toivottavasti tuo sinun kommenttisi madalsi jonkun kynnystä ja esimerkiksi Kivenlahden salille ilmaantuu joku, joka oli ensimmäistä kertaa jo siirtänyt tulevaisuuteen.

      Sehän olisi aivan upeaa, jos tulevaisuudessa saamme Crossfit- tai toiminnallisen harjoittelun tyyppisiä bokseja, saleja (tai miksi niitä kutsutaankin) yritysten omiin tiloihin työntekijöiden (ja miksei vaikka asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden) käyttöön. Avainasemassa tässä on tietenkin osaava valmennus. Sali ei vielä itsessään tietenkään vie asiaa eteenpäin, vaan tarvitaan osaava ja pitkäjänteistä valmennusta niin kuin kaikilla Crossfit bokseilla onkin tarjolla.

      Johanna Verho
      Treasure Coaching

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *