Elinvoimaa yrityksellesi

Miten pienen (tai vähän isommankin) yrityksen myyntibudjetti rakennetaan

Posted by on Nov 6, 2013 in Yleinen | Ei kommentteja

Miten pienen (tai vähän isommankin) yrityksen myyntibudjetti rakennetaan

Pomoni pyysi alkusyksystä rakentamaan myyntibudjetin seuraavalle vuodelle. Ideana oli, että ensin kehitämme budjettia tahoillamme ja sen jälkeen yhdessä lyömme tavoitteet kokoon ideoidemme pohjalta.

Mitä tapahtui:

Tapani on ollut miettiä asioita joskus liikaakin ja lähestyä kulloinkin käsiteltävää aihealuetta välillä kaukaa. Joku voisi kuvailla ajattelutapaani monimutkaiseksi tai monimuotoiseksi. Onneksi pomoni on älykäs ja näin jälkikäteen ajatellen tiesi varmaan jo myyntibudjettia pyytäessään, että jotain aivan älytöntä ja/tai kaukaa haettua on tulossa.

Siispä lähdin miettimään, mistä tässä myyntibudjetissa on kyse ja mikä on tehtäväni tässä organisaatiossa.

Kirjoitin ylös:

mitä teen= tehtäväni on olla minä. Tällä tarkoitan sitä, että keskeistä kaikessa toiminnassamme on ilmentää itseämme sekä sitä, että toinen ihminen heijastelee itsessäni olevia puolia. Koen, etten voi nähdä toisessa sellaista mitä itsessäni ei olisi.

Tässä vaiheessa jo varmaankin ajattelin, että onneksi pomoni on tuntenut minut jo useamman vuoden ajan. Jutun taso nimittäin alkoi olla jo aika syvällistä tai joku voisi kutsua sitä lennokkaaksi.

Seuraavaksi mitä -kysymyksen jälkeen pohdin sitä, miksi teen sitä mitä teen. Koen, että joka hetki olemme lähtöpisteessä ja että eilisen unelmat ovat tämän päivän toimintaa. Kyse on myös oman potentiaalin käyttämisestä ja sen sallimisesta. Hetkittäin muodostuu uusia mahdollisuuksia, joiden pohjalta rakennamme tavoitteita.

Miten minä sitten teen tämän kaiken; ilmennän itseäni, lähtöpisteessä, hetkittäin? Koen, että kaikki näkyy ulospäin sisältäni. Ja erityisesti kasvojeni ilmeistä voi lukea paljon. Siksikään minun ei kannata olla kuin rehellinen kohtaamissani tilanteissa. Läpinäkyvyys on ilmeistä.

Mietin: ’Pikku hiljaa olisi hyvä päästä asiaan ja saada konkreettista aikaan. Myyntibudjettiin voisimme tarvita esimerkiksi lukuja.’

Lähdin siis jakamaan käytössäni olevaa aikaa ja mietin, millaista aikaa on olemassa. Päädyin päivärytmini pohjalta kolmasosajakoon: uni, tekeminen ja ei-tekeminen.

Mikä puolestaan on tekemisen kolmasosajako? Työssäni se jakautuu valmennukseen, myyntiin ja valmistelutehtäviin. Laskutettava tulo tulee valmennuksista ja mietin, mikä summa vapauttaa tekemisemme. Ajatteluni tässä ohjautui kolmen kuukauden sykleihin ja siitä kuukausitasolta viikkotasolle. Toimintani ja olemiseni nimittäin vapauttavat se, että joka viikko on mahdollista sekä valmentaa, että myydä että valmistella (omalla kielelläni valpastella) tulevaa.

Myynti on siis noin yksi kolmasosa koko työstäni. Myynti on kuitenkin koko toimintamme rahoittaja. Myynnin täytyy siis kattaa koko työaikani työn määrä eli noin 40 tuntia viikossa ympäri vuoden. Tältä pohjalta laskin myyntibudjettiin konkreettiset myyntiluvut. Saamani summa oli erittäin lähellä pomoni laskemaa lukua. Homma siis toimii; bingo!

Alla on aukaistu tämän myyntibudjettiesimerkin matkalla rakentunut bullshitbingoruudukko. Kyseessä on Bullshitgeneraattorin versio 3.0.

 

1, mitä tekeminen valmentaminen
2, miksi ei-tekeminen myynti
3, miten uni valmistelutehtävät

 

Siitä se päivitetyn bullshitbingon idea sitten lähti.

Milla Tegelberg,

Treasure Coaching

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *