Elinvoimaa yrityksellesi

Onko stressistä hyötyä?

Posted by on Feb 5, 2014 in Yleinen | Ei kommentteja

Onko stressistä hyötyä?

Muutama vuosi sitten tein mielenkiintoisen huomion pitäessäni niin sanottua hissipuhetta eli 60 sekuntia kestävää yritysesittelyä. Olin jäsenenä BNI – nimisessä bisnesverkostossa ja harjoittelin hissipuheen pitämistä jokaisessa myyntikokouksessamme eli niinkin usein, kuin kerran viikossa. Pienenä porkkana hissipuheen huippuunsa viilaamiseen oli pokaali sille joka piti viikon parhaan 60 sekuntisen. Olin harjoitellut esiintymistä sen verran, että silloin tällöin onnistuin viemään pokaalin reilun 20 huippuryittäjän joukossa. Jossain vaiheessa huomasin, että arvasin aika hyvin etukäteen olenko voittajakahinoissa mukana. Suurin mittari tähän ei ollut yleisön reaktio tai puheen sisältö vaan yksinkertaisesti oma sykkeeni. Aina, jos puheeni onnistui keskivertoa paremmin, sykkeeni nousi selvästi muutaman minuutin ennen omaa vuoroani. Silloin tiesin, että nyt minulla on mahdollisuus pokata pokaali kotiin. Sopiva määrä jännitystä ja painetta sai minut siis työskentelemään omalla huipputasollani.

Olet ehkä joskus huomannut miten deadlinen, tai esimerkiksi loman, lähestyessä saat nopeassa tahdissa aikaiseksi edellisenkin viikon tekemättömät työt. Sopiva paine saa meidät huhkimaan, kun taas liian leppoisa tunnelma saattaa laiskistaa. Miten sinä ajattelet? Onko stressistä sinulle hyötyä?

Ei varmasti tule kenellekään enää yllätyksenä, että liiallinen ja pitkäaikainen stressi aiheuttaa monenlaisia sairauksia. Verenpaine kohoaa, sydän- ja verisuonitautien riskit lisääntyvät, tulee unettomuutta, millä voi olla suuri yhteys autoimmuunisairauksiin. Jotkut sanovat, että jopa syöpä aiheutuu osittain stressistä.

Kannattaako siis vältellä stressiä? Ehkä niin, tai sitten kannattaa tehdä stressistä ystävä. Wisconsinin yliopiston stressin vaikutuksia tutkivaan tutkimukseen osallistui noin 30 0000 amerikkalaista. Tulos oli hätkähdyttävä. Ne jotka ajattelivat stressin olevan heille haitallista kärsivät 43 % kohonneesta riskistä ennenaikaiseen kuolemaan. Ne ihmiset jotka uskoivat, että stressi on heille hyödyllistä, eivät kärsineet ennenaikaisen kuoleman riskistä.

Harvardin yliopistossa on tutkittu, että ilmeisesti ero johtuu siitä, että ne jotka pystyvät tuntemaan mielihyvää stressistä ovat tavallaan immuuneja stressin vaikutukselle. Mielihyvän seurauksen aivojen  erittämä oksitosiini suojaa meitä stressin haitallisilta vaikutuksilta. Oksitosiini on hormoni, joka tekee meistä sosiaalisia. Sitä kutsutaan muun muassa ”läheisyyshormoniksi”ja se lisää haluamme vastaanottaa ja antaa apua.

Amerikkalainen sosiaalipsykologi Kelly MacGonigal on tutkinut stressin vaikutusta ihmiseen ja kerännyt aiheesta mielenkiintoisen yhteenvedon. Katso 20 min kestävä video.

Ilmeisesti siis osa meistä kokee stressaavat tilanteet positiivisina ja toiset meistä enemmän negatiivisina. Selittääkö tämä osaltaan sen miksi jotkut hakeutuvat esiintymään, johtajiksi, assistenteiksi isoihin yrityksiin ja työtehtäviin, joissa kiire ja muutokset ovat jokapäiväisiä. Toisille taas sopii paremmin leppoisampi tahti, vaikka nykyisin niitä leppoisampia työtehtäviä ei taida enää olla paljon tarjolla. Mielenkiintoista tässä tutkimustuloksessa on se, että minulle ainakin herää kysymys siitä, että voimmeko, ja jos niin miten vaikuttaa tähän ominaisuuteen? Onko olemassa tapaa jonka avulla voi opetella nauttimaan stressistä ja paineesta? Tämä on siis eri asia kuin harjoitella vähentämään omaa stressiä esimerkiksi mielikuva- tai rentoutumisharjoituksilla. Nyt kyseessä olisikin stressaavien tilanteiden nautinnon etsimisestä. Sitä varmasti tarkoitetaan sillä, kun joku on liekeissä. Silloin on niin innostunut ja täynnä energiaa, että mikään ei pysäytä.

Tervetuloa avoimeen Stressileikkuri – valmennukseen siellä puhumme lisää stressin- ja ajankäytönhallinnasta.

Järjestämme myös työyhteisöille räätälöityjä Stressileikkuri -valmennuksia, joissa rakennamme työyhteisölle yksilöllisen ajankäytön- ja stressinhallinnan suunnitelman.

Johanna Verho

Treasure Coaching

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *